One happy Island

Dinsdag 25 oktober2016

pa251438

We zijn hier intussen een kleine week en beginnen al aardig ingeburgerd te raken. Het is hier heel anders dan op de andere eilanden, maar niet verkeerd. Je moet je er een beetje op instellen dat er veel toeristen zijn, maar dat kan ook zijn voordelen hebben. En bovendien gaan wij aan het eind van ieder dag weer terug naar ons eigen kleine eilandje genaamd Jonas.

pa221414

Zondag wilden we naar de kerk. Dat was heel goed bevallen op Bonaire en Curaçao, dus we waren heel benieuwd hoe het hier zou zijn.

We vonden de Protestantse Kerk en dat klinkt toch heel vertrouwd. Maar ja, daar zijn toch vele vormen van. De voorganger is hier waarschijnlijk al jaren en heeft met zijn gemeente een bepaalde formule gevonden om een dienst te vullen.

img_4971Er werd veel gezongen, waarbij zijn microfoon wijd openstond, zodat het goed te verstaan was. De liturgie was nogal vrij en een echte preek was er ook niet. Soms werd er in de handen geklapt, maar dat was niet verplicht. Het was niet helemaal mijn ding.

Wat wel heel prachtig was, was het orgelspel. Er zat een jonge vrouw achter het orgel die heel fantastisch kon spelen en dat ook deed. Daar hebben we echt van genoten. Omdat we hier maar kort zijn, heeft Jakob geen contact gezocht met de organiste.

De rest van de dag waren we aan boord en rond half 7 stapten we in het bootje om te gaan eten bij het restaurant op palen waarvoor we op anker liggen. Het leek een eenvoudig tentje, maar bleek een heel geweldig restaurant te zijn. De prijs was er ook naar, dus maar weer even rustig aan doen. Maar we hebben er echt heerlijk gegeten en gedronken.

Intussen probeerden we contact te maken met Eddy Croes, omdat we graag een dag met hem op stap wilden. Nou, dat bleek niet zo eenvoudig. Elke keer zei hij, bel morgen nog maar even, want er komt een cruiseschip en daar wil ik rekening mee houden. We gaven het bijna op, maar maandag kon hij aangeven dat we dinsdag middag mee konden. Nou, dat was in ieder geval al wat.

Omdat we de eerste week van november een weekje naar Canada gaan en het daar nogal koud is, werd de boot binnenstebuiten gekeerd om warme kleren te vinden. Tenslotte vonden we 2 dikke jacks, spijkerbroeken en voor Jakob 2 truien. Ik heb die van mij in Nederland achtergelaten, omdat ik dacht ze niet nodig te hebben. Maar ja, je weet het dus maar nooit. Omdat die kleren een poos verstopt op de boot hadden gelegen, moesten ze wel naar de wasserij. Dat was even zoeken, maar gelukkig vonden we er een, niet al te ver van de haven. We gingen ook even bij de havenmeester langs, omdat we de boot tijdens onze afwezigheid graag in de haven willen achterlaten.

img_4989Er lag in de winkel een pilot over Colombia en die mochten we zomaar mee nemen. Dat was niet verkeerd, want er is niet zoveel te vinden over dat land. De havenmeester liet zien waar we zaterdag de boot kunnen leggen en dat was OK.

Vanmorgen gingen we op zoek naar een soort Albert Heijn. Ik had beloofd om Lasagne te maken als woensdag de bemanning van de Sailor Moon komt eten. Maar het bleek dat de ingrediënten op waren. Bij de Chinese winkel kon ik niks vinden, maar de Chinese AH zou dat vast wel hebben. Op internet zocht ik het adres op en vol goede moed gingen we die kant uit. Het lokale trammetje kwam langs, maar ging niet de goede kant uit.

Het bleek veel verder dan we dachten. Na bijna een uur gelopen te hebben, waren we er eindelijk. Wat een grote winkel, maar veel tijd hadden we niet, want we moesten nog terug, de was op halen, alles aan boord brengen en om 1 uur klaar staan voor onze tocht over het eiland.

Het vooruitzicht om in de hitte met boodschappen weer een uur te lopen was niet aantrekkelijk, maar gelukkig stond er een taxi voor de winkel. Die bracht ons in 10 minuten voor de deur bij de wasserij. Nou, dat was heerlijk en zodoende konden we toch op tijd zij voor onze toer.

pa251480

En vandaag gingen we dan met Eddy Croes op stap. Zijn truck stond in de buurt van de cruiserterminal en na een uur waren er genoeg mensen aan boord om een tochtje te maken. Niet de grote tour, want die doet hij niet meer, maar een kleintje en dat was ook leuk. Hij heeft zijn bedrijf verkocht en gaat naar Nederland. Tja…

pa251456

De tocht was afwisselend en liet ons veel van het eiland zien. Dat varieerde van dorre gedeelten met cactussen en hobbelwegen, tot luxe hotel gebieden, waarbij Oranjestad in het niet viel. Er is hier dus voor elk wat wils.

pa251472

In de truck waren ook 4 donkere Amerikaanse dames, die graag op de foto wilden met hun voeten in het water. Nou, Jakob ging daarvoor wel op zijn knieën :-).

pa251461

Terug in Oranjestad dronken we nog wat bij Paddock en genoten we weer van een heerlijke zwoele avond aan boord. Morgen gaan we onze duikspullen uitproberen met een duikmaster van de duikschool hier aan de overkant. En als alles goed is, maken we donderdag 2 duiken met de duikschool. We willen namelijk wel een beetje oefenen zodat we op de Pacific daar mee verder kunnen gaan.

Voor vrijdag zijn we bezig een auto te huren. Dat gaat ook niet heel soepel. We zijn al 2 keer bij het VVV hokje geweest om wat af te spreken, maar morgen horen we of er een auto voor ons is. Tja, het is hier toch echt anders! Maar we willen graag een aantal dingen gaan bekijken en dat is met de auto het makkelijkst. Lukt het niet, dan proberen we de bus.

Dit bericht werd geplaatst in Carieb op door .

Een gedachte over “One happy Island

Reacties plaatsen niet mogelijk.