Kava als verjaardagsdrank…..

Dinsdag 13 november 2018

We vieren nog steeds vakantie hier. Wat een lekkere plek. We wandelen en zwemmen in het zwembad, drinken een biertje in de bar en gingen vanmorgen op bezoek in Solevu, een traditioneel dorp op Malolo Island.

Dat wandelen hier is echt zo heerlijk. Meestal langs het strand en bij voorkeur bij laag water. Er is dan zoveel te zien.

Zaterdag liepen we bij laag water van ons eiland door de droogvallende pas naar het buureiland. Net een soort wadlopen. En ook best spannend, want je moet wel weer op tijd terug zijn voor het water weer opkomt. We vonden schelpen en zagen heel bijzondere heremiet kreeftjes. die kleur zie je dus alleen maar aan het strand op het andere eiland.

We liepen tot aan een huis, waar waarschijnlijk een van de werknemers van het resort woont. Tja, en dan ziet dat er toch wel heel wat minder luxe uit.

Terug op ons eigen eiland hadden we afgesproken met de bemanning van onze buurboot, de Bearfoot. Ze waren s’morgens langs gevaren om kennis te maken en dan is zo’n afspraak snel gemaakt. We gingen naar de strandbar en het bleek dat zij, Rene en Penn in Alaska wonen. Ze varen sinds 2 jaar en moeten van Mei tot Augustus terug thuis zijn vanwege de vangst van wilde zalm. Wat bijzonder.

We lieten ons uitleggen hoe of dat werkt en dat is reuze interessant en zwaar werk. De hele familie doet mee, alle dagen van de week. Tijdens hun verblijf in de Carieb was dat seizoenswerk prima en viel samen met het hurricane seizoen, maar hier in de Pacific is dat precies verkeerd.

Even later schoven de Belgen van de Jakker aan. Ze waren een paar dagen naar Denerau geweest maar kwamen weer terug. Het werd dus heel gezellig. Zulke ontmoetingen zijn toch echt een belangrijk onderdeel van het wereldzeilen.

Zondag was een dag waarbij we veel aan boord waren. Jakob was zaterdag begonnen met de Dickinson kachel te slopen en opnieuw op te bouwen met een nieuwe ventilator erin en de kachelpijp, die al 3 jaar scheef staat moest worden rechtgezet. Mijn bijdrage was het poetsen van het roestvrij staal. Ook een aanzienlijke klus. Zondag maakten we het af en deden alweer een wandeling.

Nu gingen we op zoek naar het graf van de oprichters van Musket Cove. Het was alweer laag water, dus nu liepen we ons eiland links om en kregen uitzicht op het vasteland. Wat lekker om zo langs het strand te scharrelen. Nu zagen we weer van die bewegende schelpen (heremietkreeftjes), maar van een andere kleur dan op het andere eiland. Ze hebben dus ook echt een eigen plek.

We koelden weer lekker af in het heerlijke zwembad en keken na het eten naar een stukje van de “Godfather”, waar we vorige week mee begonnen waren. Zo lekker langzaam als alles gaat in zo’n oude film. En als je ziet hoe iemand wordt doordgeschoten, dan ruik je bijna de tomatenketchup.

En vandaag is Jakob dan eindelijk echt Jarig! Hij had er zin in. Even terugkijken naar het afgelopen mooie jaar en dan vooruitkijken naar wat nog op ons ligt te wachten. Wat hebben we toch een geluk!!. Het verjaarkado had hij al binnen, maar een versierde kajuit is toch altijd gezellig.

We ontbeten met geroosterd brood en een eitje en de dag kon beginnen. We wilden het dorp Solevu bezoeken en dat kon met een bootje van Musket Cove.

Om half elf stonden we klaar en voeren we door de pas, waar we 2 dagen geleden nog doorheen gelopen waren. Gaaf!. In het dorp werden we duidelijk verwacht, want dinsdag is de “Musket Cove” dag. Maakt niet uit.

We werden naar de centrale ruimte gebracht en de knecht van de Chief zat al klaar met de Kava. Het ritueel werd uitgelegd en we dronken het (verdunde) grondwater en klapten in onze handen.

Erg leuk. Want dat hadden we nog niet eerder gedaan.

We mochten vrij rondlopen in het dorp en bezochten de school. Het is bijna vakantie, dus het was een beetje een ongecontroleerde situatie. Er werd gerend, gespeeld, gezongen en de meester zat de rapporten in te vullen. We liepen een klas in en vertelden dat we nog wat hadden meegebracht.

Onmiddellijk was er aandacht van de kinderen die met hun neus vooraan kwamen staan. En ze wilden allemaal wel op de foto.

Het blijft toch leuk zo’n school bezoek en de gesprekken met de leerkrachten en de kinderen. We kregen nog een demonstratie van simpele spelletjes met schelpjes en flessendoppen. Hoe eenvoudig kan het leven zijn.

Terug bij het resort gingen we wat drinken bij de strandbar. Het was net lunchtijd en een groep gasten die met een catamaran van ergens anders naar hier waren gekomen voor de bbq begonnen heerlijk te eten. En ik had zomaar het idee, dat er wat over zou blijven :-). En inderdaad, na een kwartiertje kwam een van de bootmensen van de Cat samen met de kok ons een bord eten brengen, waar we samen onze buik aan vol aten.

Alweer een verjaarskado! De geplande Confit de Canard moet dus nog maar even een dagje wachten. Wat een zwaar leven hebben we toch hè?

Maar het klussen ligt op de loer, want morgen varen we naar Vunda Point Marina, waar we uit het water gaan en weer flink aan de boot gaan werken, dus dit geluier hier hebben we echt nodig als opstapje :-).

Dit bericht werd geplaatst in Pacific op door .

15 thoughts on “Kava als verjaardagsdrank…..

1. Hennie

Jacob, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en dat het een mooi jaar mag worden voor je.
    J&H

2. Rob

Ha JAKOB en Hanny,
    JAKOB is jarig dus dat ma met feestletters, maar nogmaals van harte en mak er een mooie dag van en dat zal in zo’n omgeving vast wel lukken. Ik had al een FB bericht gestuurd maar beter 2 keer dan geen keer.
    Wat een geweldige plekken komen jullie toch allemaal mooi om te zien en zeker om de sfeer te beleven.
    Dat JAKOB ooit in het onderwijs heeft gezeten komt toch steeds weer bovendrijven als ik dat zo lees en op de foto’s zie.
    Blijf genieten
    McSilver

1. Hanny Vlaskamp Bericht auteur

Eens een Meester, altijd een Meester! Moest ik wel even aan wennen :-)!

3. Renger & Christine

Jakob, ook al is het al laat op jullie dag, alsnog van harte gefeliciteerd! Wij wensen jullie samen een goed en gelukkig jaar en nog vele jaren daarna!

4. Marijke en Auke

Hallo Jakob en Hanny,

Jakob van harte gefeliciteerd met je verjaardag, we hopen dat het een mooie dag is geweest.

Verder genieten we nog steeds van de mooie verhalen en de mooie foto’s.

Hartelijke groet

Marijke en Auke.

5. Arianne Piels

Gefeliciteerd Jakob met je verjaardag! Dat je nog maar heel vaak jarig mag zijn en zo van het leven kunt blijven genieten, samen met Hanny.
    Groetjes,
    Dennis en Arianne

Reacties plaatsen niet mogelijk.