Nog even genieten hier…

Vrijdag 23 november 2018

De afgelopen week is omgevlogen. En het is echt heel lekker hier. De haven is heel goed georganiseerd en er is veel bedrijvigheid. De zondagsrust zoals in Tonga kennen ze hier niet echt en alles gaat op een iets lager pitje gewoon door. Wij namen wel lekker onze rust ’s middags en gingen lunchen bij de Boatshed aan het water. Er stond heel veel wind, maar daar kijkt niemand van op. Ik was bang dat de sla, die ik had besteld, van mijn bord zou waaien, maar als je goed met je vork erin prikte ging het goed.

Er was de hele middag een band met een geweldige zangeres. Toen we rond 6 uur nog even terug gingen, was ze nog aan het zingen. Fantastisch! En het eten is hier echt heel goed! En niet al te duur, dus heel verleidelijk. De frietjes zijn zoals Martin van de Acapella ze graag heeft, lekker knapperig en doorgebakken met romige mayo.

Maandag was het de geboortedag van Mohammed, dus er werd niet gewerkt en iedereen was vrij. Wij rommelden nog wat op de boot om er voor te zorgen dat die klaar was om het water uit te gaan op dinsdagmorgen. De afspraak was tussen 9 en 10, maar ja, Fiji time is anders, dus het werd 2 uur ’s middags. We moesten achteruit onder de kraan varen. Er stond een stevig windje en de boegschroef werkt niet, dus Jakob had er een flinke klus aan, maar het lukte. Timo (de knappe verantwoordelijke Italiaan) was aan boord gesprongen om een handje te helpen. Dat was handig.

We werden uit het water gehesen en reden met de kraan naar de pit. Die was nog niet echt klaar.

Er lag nog een hoop rommel in en de benodigde autobanden waren er ook niet. Maar goed, het lukte allemaal met hier en daar nog een beetje uitgraven en kistjes onder de kiel, want het gat was eigenlijk te smal en te diep. Maar we staan nu prima en hebben een prachtig uitzicht op zee. Gelukkig ligt er een flink stuk koraal voor de met grote stenen afgeschutte plek.

Dus als de golven komen, worden die wel gedempt door het koraal (hoop ik). De cycloon uit 2016 heeft hier ook niet echt schade aangericht. We gaan het zien, maar het voelt goed en dat is belangrijk.

Ik had intussen een wondje aan mijn voet opgelopen, waarschijnlijk door een insektenbeet en dat was gaan infecteren. Ik ging daarom naar de Health Clinic in het dorp Viseisei, vijf taximinuten hier vandaan, terwijl Jakob de zeilmaker bezocht en met de elektriciën een afspraak ging maken voor een inspectie.

De kliniek was een ervaring. Er zaten al minstens 20 mensen op bioscoopstoeltjes te wachten voor de balie. Op de balie lagen nummertjes en daar moest je er een van pakken. Ik had nummer 31. Dat zou dus lang gaan duren. Omdat ik dat wel verwacht had, had ik een boek meegenomen. Geen van de mensen leek erg ziek en de meesten waren Indiërs. Het ging allemaal lekker langzaam en van iedereen werd de bloeddruk gemeten. Dus ook van mij. Ik kreeg een eigen schriftje onder de naam Joanna. Om half een (ik was er om 9 uur) werd ik geholpen. Dat ging heel snel. Ik kreeg antibiotica uit de apotheek en een zalfje moest ik bij de drogist gaan kopen. De taxi was intussen terug en ging met mij naar de dichtstbijzijnde drogist en bracht me daarna weer naar de haven. Nu maar kijken of het gat snel dicht gaat.

Jakob had intussen alle klussen gedaan en was onder de boot de pit ingegaan om naar de anodes te kijken. Terug omhoog stootte hij heel vreselijk zijn hoofd en vertelde dat pas na een poosje. Ik keek en werd er niet blij van. We hebben goeie spullen aan boord, dus ik heb het gat afgedekt. Het ziet er nu gelukkig al beter uit. Toch wel gek. We hebben eigenlijk nooit wat en nu alletwee iets vervelends. Maar het gaat vast wel weer over.

Sinds gister zitten we in een cottage op de haven. Die tip hadden we van andere zeilers gekregen. Dan kan je op je gemak je boot klaar maken, de laatste was draaien en buiten laten drogen en in de cottage je spullen op je gemak inpakken om mee naar huis te nemen.

Het is een schattig huisje met een waranda, airco en een douche en een lekkere bank. Wat een luxe. Alvast een beetje wennen aan een gewoon huis.

Vandaag ronden we alle werkjes aan boord af en morgen stappen we in het vliegtuig. We gaan via Melbourne naar Abu Dhabi en vandaar naar Amsterdam. Geplande vliegtijd 33,5 uur….. Nou ja, we doen maar net of we een zeiltochtje hebben met een nachtje over. Dan gaat het wel lukken.

Dit blog gaat een poosje uit de lucht, omdat we onze Nederlandse ervaringen niet gaan delen. Mocht er iets van belang zijn, dan komt er misschien nog een berichtje. We blijven tot 18 maart 2019 in het koude Nederland, maar gaan onze warmte opdoen door familie en vrienden te zien. Daar verheugen wij ons op!

Dit bericht werd geplaatst in Pacific op door .

10 gedachten over “Nog even genieten hier…

1. Henk Glijn

Beste Hanny en Jakob,

Haha wat bijzonder,
    als enorme zeilliefhebber ( en thuisavonturier) ben ik maanden geleden zomaar jullie mooie verhalen gaan volgen.
    Zo vlak voor jullie ‘stormreces’ toch even gereageerd …

Wat een mooie prettig geschreven verhalen, gave boot , mooie mensen en chille leveninsteek…!
    Bedankt dat ik ( ahum, ongevraagd) mee mag genieten..

Ik keek er elke keer naar uit, hoe het verder ging, gaat.
    Hele fijne dagen hier in frisjes Nederland met de familie en tot maart ‍♂️

Hartelijke groet
    Henk

2. Derk

Genoten van al jullie verhalen!
    Goede reis en geniet van de temperatuurverschillen !
    Zal een aparte sensatie geven 😉

Groet
    Derk

3. Elsa Vermeer

Hè jammer dat het nu even ophoudt jullie blog , maar warmte kun je bij ons wel halen , heel welkom !
    Goede vlucht , liefs Elsa

4. Ria van Kleeff

Nou, beterschap en goede reis, af en toe ff wandelen en zitten maar!
    Alvast welkom in Nederland en in het bijzonder Schiedam. Zondag 15 dec.kerstzang met Vocalis en Basiliekensemble en 24 dec.kerstnachtdienst.

5. Peter en Myriam

Ha Hannie en Jacob,
    Goede vlucht alvast! We hopen dat je in Melbourne kunt landen, want er is een stevige wind daar.
    Hopelijk tot ziens in Nl!
    Groeten en liefs uit een koud Middelburg.

6. Marja

Goede reis.Heel veel plezier in Nederland.
    Misschien zien wij jullie nog in de Spiegelkerk.
    Groetjes
    Marja

Reacties plaatsen niet mogelijk.