Alweer jarig! Nu in Savusavu.

Donderdag 6 juni 2019

De verjaardag is alweer voorbij. Ik heb altijd een beetje gemengde gevoelens bij zo’n dag. Het liefst sla ik hem over, maar als er dan toch van alles leuks gebeurt, kan ik daar toch wel erg van genieten.

Het begon eigenlijk al op dinsdag. Ellen en ik gingen naar de Spa en hadden onszelf een massage beloofd. En die bleek ik ineens cadeau te krijgen van Acapella. Is dat niet leuk. Dat werd dus dubbel genieten. De Fijan masseuses zijn zo lekker sterk, dus je hele lijf wordt weer als nieuw. En dat thermische bad is echt zo zalig.

We hadden de hele morgen al boodschappen lopen doen om er voor te zorgen dat we genoeg eten en drinken aan boord hebben de komende maand, want we gaan naar de noordelijke Lau en daar is niks te koop.

Dus ontspannen in dat water en dan die massage was verrukkelijk! Ik kreeg ook nog een mooi bloemetje uit de tuin van Ellen. Hoe gaaf is dat!

Terug aan boord bakte ik een appelcake met oud meel. Dat had ik dus niet moeten doen. Hij zag er prachtig uit, maar smaakte naar oude kranten. Die kon ik de verjaardagsgasten toch niet voorzetten.

Op de ochtend van mijn verjaardag had Jakob de tafel leuk gedekt en een heerlijk ontbijt gemaakt. Zelfs met geroosterd brood en eieren! En op mijn bord lag een cadeautje. Dat had hij in Nederland al gekocht, maar had het goed verstopt aan boord. Wat leuk! Draadloze oortjes voor de iPhone. Echt heel chique. En het werkt nog ook!

En toen was het tijd voor koffie in de tuin. De taart moest dus ook maar van het cafe komen en ze deden er nog ijs bij ook. Dat was feest!. Andrew en Clare van de Eye Candy en Ellen en Martin van de Acapella waren van de partij. Gezellig en lekker!

Om half 12 reed de taxi voor en gingen we met Ellen en Martin op pad. Eerst naar de begraafplaats Tavitikau, een stukje buiten de stad. Daar is Tilly, de moeder van Humberto, begraven.

Ze werd twee maanden geleden ziek en is overleden op de plek waar ze de mooiste tijd van haar leven heeft gehad, dankzij haar zoon. We wilden een laatste groet aan haar brengen en dat was bijzonder.

Het graf ligt boven op een heuvel vanwaar je uitkijkt over zee. Is dat niet mooi!

De taxi chauffeur vertelde nog wat over de gewoontes op Fiji en daarna gingen we op weg naar de Vuodomo watervallen, een half uurtje rijden.

We moesten eerst de toegang betalen in een dorpje verscholen in het groen en daarna ongeveer 10 minuten over een modderig pad er naar toe lopen. Het had net geregend, maar het ging goed

Wat een mooie waterval. We hadden badgoed meegenomen, maar er kwam weer een bui aan, dus dat badderen lieten we maar aan ons voorbij gaan. Wat is het hier toch mooi.

We aten een broodje bij het cafe en gingen terug naar de boot. Even nog wat voorbereidingen doen voor ons vertrek donderdag.

Om 5 uur verzamelden we weer bij de bar en Martin had zijn nieuwe sulu aangedaan voor mijn verjaardagsetentje. Ja, en toen kon Jakob niet achterblijven. En Pelle van de Loupan sloot zich daar bij aan. Zijn ze niet prachtig, die mannen?

We aten bij Grace Kitchen, het Koreaanse restaurant waar we al eerder geweest ware.

We mochten onze eigen wijn meebrengen, want ze schenken daar geen alcohol.

En wat was het eten lekker. Ongelofelijk. We namen de ongezellige verlichting maar voor lief.

Uiteindelijk kom je daar toch om te eten.

Met goed gevulde magen liepen we weer terug naar de marina. Een ijsje toe ging er het niet meer bij. Wat is het een mooie dag geweest. En alweer op zo’n bijzondere plek.

En nu zijn we 4 mijl verderop. Aan het begin van de baai vlak bij het rif hebben we ons anker laten vallen. We kijken uit op het Cousteau Resort, waar we vorig jaar een week in de regen hebben gelegen.

Nu is het prachtig weer en het plan is om morgen naar Vanua Balavu te varen. Dat is ongeveer 100 mijl.

We hebben dan een beter uitgangspunt om naar Fulaga te zeilen, want van hieruit ligt het alsmaar in de wind.

Het internet zal de komende weken heel matig zijn. Dus als er geen berichten doorkomen, wees dan niet ongerust. We zullen in ieder geval via de Iridium onze kinderen op de hoogte houden van onze verblijfplaats.

En natuurlijk wil ik iedereen bedanken, die aan mijn verjaardag heeft gedacht. Dank jullie wel!

Dit bericht werd geplaatst in Pacific op door .

4 gedachten over “Alweer jarig! Nu in Savusavu.

1. Victiria

Dear Hanny, echt een geslaagde verjaardag – ga genieten bij jullie volgende trip – bever a dull moment. Victiria

2. Robert

Ahoy Hanny, beetje laat, maar dan toch; van harte gefeliciteerd met je verjaardag !!!
    Leuk dat je zo verwend bent zo aan de andere kant van de wereldbol en toch helemaal niet alleen.
    Natuurlijk heb ik reeds jullie volgende bestemming bewonderd op Google. Echt bewonderd, want het is daar echt prachtig !
    Echt heel anders dan het eiland waar wij dan weer afgelopen weekend naar toe zijn gezeild met Baloe. Dat heeft dan ook mooie stranden, ook prachtige luchten, je wordt daar ook niet in het Nederlands aangesproken en de lokale gerechten en dranken kunnen soms ook best wel goed zijn.
    Goeie tocht naar Fulaga en wat ziet het er daar mooi uit !!

oh heu heu, mijn eiland waar we zijn geweest ?
    Nou, Texel.

Goeie trip en groet aan Jakob !!

Robert&Monique.

3. Jolanda

Mooie tocht gewenst! Je verjaardag ben ik helaas vergeten in de voorbereiding van ons vertrek, de lastste dagen op het werk en de kids……
    Helaas brak vandaag voor Enkhuizen onze reefband van de kluiver in flinke wind. Nu in afwachting van de tuiger en dat met het Pinksterweekend , gaat niet hard richting Oostzee zo. Morgen verwaaidag, dan stormt het in NL.
    Keep you posted!

4. Jessica

Toch maar goed dat je je verjaardag niet hebt overgeslagen. Zo’n mooie dag! Fijne tocht nog en veel groeten -ook van Johan- uit stormachtig Duinkerke. Wij zijn weer aan onze jaarlijkse vakantie begonnen.