Dushi Aruba??

Zaterdag 22 oktober 2016

Na de onweersnacht bij Santa Cruz volgde een heerlijke relaxte dag aan boord en in het water. De wind was gaan liggen, het onweer was voorbij, dus konden we gaan genieten van de prachtige ankerplek.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het water was heel erg helder en we zagen alsmaar ons wit geverfde anker in het zand liggen. Helemaal ingegraven met de stok plat op het zand. Omdat we zoveel gedraaid hadden en nog steeds deden, zag je een hele waaier van waar de ankerketting had gelegen. Dat was zo’n mooi en safe gevoel, want het anker bleef echt heel goed op zijn plek.

We lagen redelijk dicht bij de rotsen (gister eng en nu heel handig) en snorkelden naar de kant waar onderwater hele mooie koralen te zien waren en heel veel leuke vissen.

Het blijft toch bijzonder, dat die vissen het heel normaal vinden als er zo’n groot lijf in hun territorium komt. Niks geen oorlog of landje verdedigen. Zo gaaf.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Af en toe kwam er een boot met duikers of snorkelaars even langs, maar meestal lagen we daar heel alleen in die baai. Wat een verschil met het Spaanse Water. Ik maakte lasagne, want daar had ik nu alle tijd voor. We aten dat midden op de dag  een glaasje wijn erbij. En er was nog over voor een tweede dag ook. We zagen wandelaars die langs de rots kam van de ene kant naar de andere liepen en ’s avonds ook mensen met lampjes op, die aan de kant gingen vissen. Wat een heerlijke plek!

De volgende dag liep de wekker af om half 6, want we wilden met het eerste ochtendlicht vertrekken om de 55 mijl naar Aruba af te leggen en op tijd daar aan te komen. De wind was matig uit het oosten. We zetten de zeilen en hadden de motor een paar uur bijstaan. Rond 9 uur was er genoeg wind om toch meer dan 5 knopen te zeilen. Dat was belangrijk om op tijd aan te komen. Dus de motor kon uit. In zijn vrij doet ie nog steeds gek, dus daar moet nog wat mee voor we naar Colombia gaan.

img_4942Wat was het heerlijk om weer te zeilen. De omstandigheden waren ideaal. Vlakke zee en 5 Bft van achter. Een zeilersdroom. Bij de zuidoostpunt van Aruba aangekomen, moest de motor weer bij en deden we de zeilen weg, want de wind gaf het op. Rond 4 uur waren we bij Oranjestad en gingen op zoek naar de plek waar de douane en immigratie ons zou opwachten. We hadden Aruba Port Control een half uur van te voren opgeroepen, zodat ze wisten dat we eraan kwamen.

We moesten naar de containerhaven en konden daar afmeren tegen van die vreselijke zwarte autobanden. Hadden we ons dat nou maar gerealiseerd, dan hadden we de planken uitgehangen. Domdomdom! Maar goed, we lagen vast en de ambtenaren stonden ons op te wachten. We vulden alle formulieren in en weg waren ze met de auto naar hun kantoor. Ongeveer 10 minuten later waren ze weer terug. De douane kwam aan boord met hun grote schoenen, maar veegden netjes hun voeten toen ik dat vroeg. Een ging er met Jakob naar voren en de ander hield ik in de gaten terwijl hij achter allerlei deurtjes opentrok. Niks gevonden, dus binnen 10 minuten waren ze van boord. Intussen was er een grote werkboot voor ons gaan liggen, dus wegvaren van de kade werd iets minder makkelijk, maar ging goed.

img_4946We hadden de Sailor Moon al achter hun anker zien liggen tussen het rif en een restaurant aan de kant. Dat leek ons ook een mooie plek, dus we schoven er netjes achter. Het anker hield in een keer goed en het waaide intussen weer 5 Bft. Goeie test dus. Het water was mooi rustig vanwege het rif waar we achter lagen. Mooi gezicht toen het donker werd, al die lichtjes op de kant. Intussen waren er al wat vliegtuigen over gekomen.

De volgende morgen werden we redelijk ruw gewekt. De boot klotste op en neer. Er bleek een vis wedstrijd te zijn, waarvoor er zo’n 30 van die grote visboten tussen ons en het rif door naar zee voeren. Op volle kracht, ze hadden er zin in!!! En wat een kuilen trekken die, oeff. Maar na een kwartiertje waren ze allemaal weg en keerde de rust weer. Allen de bootjes tussen het Renaissance hotel en het eiland voeren af en aan en die gaven veel minder golven. De vliegtuigen die overkomen zijn leuk. Wat een variëteit! En ze trekken geen golven in het water :-)!

Nu moest de dinghy, die op het voordek was vastgesjord, weer te water. Op onrustig water met flinke wind is dat een echte klus, dus we namen de tijd ervoor en alles ging goed. Vanwege het onrustige water kozen we voor de 5PK motor (wat een luxe he, dat je kan kiezen). En toen gingen we naar de wal.

img_4949Toch maar naar de Marina, want die heeft een dinghy dok. We voeren iets te veel langs het strand en schraapten met de bodem van het bootje over de grond. Even de volgende keer wat beter opletten dus!

Nou, Oranjestad bij de haven is echt circus. Lees groot, groter grootst. Een heel groot chique winkelcentrum met waterpartijen en de duurste juwelen en merken winkels en heel veel terrasjes, waar je flink betaald voor een drankje. Echt gericht op Amerikanen, die je er ook veel ziet. Maar niet van die hele dikke… We kochten een Aruba vlaggetje bij een souvenirkraampje en dat was nou weer heel goedkoop. Het wappert intussen in het want als gastenvlag.

We wilden ook de achterkant van Oranjestad zien, en dat is weer gewoon Caribisch met gewone huisjes en winkeltjes en zo. Ik wilde graag naar de kapper en die was daar ook. Een unisex kapper, die me niet verstond maar wel begreep dat mijn haar korter moest. En toen vergat ze geloof ik dat ik een vrouw was en werd het korter en korter tot ik aangaf dat het zo wel goed was. Nou ja, nu kan ik er wel weer 2 maanden tegen geloof ik….

Het internet is niet zo geweldig hier. We begonnen bij de Marina en daar ging het een beetje. Daarna op een terrasje waar de eigenaar zei dat hij echt internet had, alleen bleek het niet te werken. Dus bij de Chinees maar een data kaartje gehaald. Was redelijk duur! En dat werkt wel. We ontdekten ook, dat in het winkelcentrum er free Wi-Fi is op sommige plekken. Er staan banken en je moet het gewoon proberen. Jakob had pech, zijn telefoon pikte het niet op, maar mijn laptop wel en ik kon mooi het blog versturen.

Terug aan boord kon het grote relaxen beginnen. Lekker lezen, even indopen als het te warm werd en… ik had nog 6 Polars ontdekt die intussen in de koelkast op ons lagen te wachten.

Jakob ontdekte ’s avonds dat hij het internetsignaal van hotel Renaissance kon oppikken. Dat is gaaf. De rekening zou naar je kamernummer worden gestuurd. Ik ben benieuwd wie die van ons gaat betalen. Wij niet!! Ik maakte contact met neef Friedus, die hier jaren heeft gewerkt, om tips voor leuke dingen te krijgen. We kregen een hele lijst en kunnen daar prima onze week mee vullen. Als eerste gaan we met een grote jeep en een voormalig Ranger het eiland verkennen. En wat er verder gaat gebeuren lezen jullie vast in het volgende blog.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized op door .

3 gedachten over “Dushi Aruba??

1. Rob

Voor meer info over Aruba kun je denk ik ook wel terecht in Charlie’s Bar en de bar die Marjolein van Leeuwen heeft gehad op Aruba. Daar staat als het hoed is nog kasten in die Petr daar heeft getimmerd
    Als je dat wil kan ik Peter wel naar het adres vragen en naar je doorsturen.
    De Atlas heeft in de Schoonhovense haven geen Wifi, ik ben Peter’s vaste Wifi hier.
    Oh ja nog een nieuwtje uit Schoonhoven, Mariska vertelde bij de borrel dat Cathy oma gaat worden.
    Maar voor de rest blijf genieten dat doen we hier ook zo veel mogelijk.
    Groet,
    McLazyTonight

2. Queriene Volker

Énige verhalen. Ik geniet elke week weer van jullie wel en wee. Ik kan het me allemaal zo goed voorstellen!
    Met veel liefs uit Portugal
    Queriene Volker

3. Ria

Wat een dagen met gouden randjes hebben jullie toch. Ik geniet nog steeds heerlijk mee van jullie avontuur.