Een midweekje naar Suva – 1

Goede Vrijdag, 19 april 2019

In Fiji wordt uitgebreid Paasvakantie genomen. Bedrijven, behalve de horeca natuurlijk, zijn 4 dagen dicht, vanaf vandaag tot en met maandag. Wat en hoe of het gevierd wordt weten we nog niet, maar daar komen we vast achter.

We hebben weer drukke dagen achter de rug. Jakob vermaakte zich met de elektriciteit, wat gewoon heel veel tijd kost. En ik doe maar wat :-).

Afgelopen zaterdag was er streekmarkt bij het resort hiernaast. Dat was leuk en handig, want ik kon er wat fruit kopen en echt brood met sesam zaadjes, wat Jakob lekker vindt. Ik kwam mijn bootbuurvrouw van de Shamata tegen en geïnspireerd door haar, kocht ik een kleurige kaftan en hele bijzondere paddestoelen en ook nog een kleintje camembert. Allemaal luxe dingen, die ik meestal oversla. Maar het was de moeite waard. De champignons bakte ik met een uitje voor op dat lekkere sesambrood, het kaasje smaakte prima bij de borrel en de kaftan nam ik mee naar Suva (zie verderop).

Zondag en een deel van de maandag regende het weer flink, dus konden we niet veel meer dan wat kleine klusjes doen. Ik ging nog een paar uur naar het zwembad bij de buren en ik merkte dat het zwemmen met mijn knie al beter ging. Mooi!

We hadden een mooie uitzicht op de buurboot Shamata met de zee en de bergen op de achtergrond.

Maar dinsdag was het al vroeg dag bij ons. Om half 6 stonden we op, want we zouden 3 dagen naar Suva gaan om technische spullen voor de boot te kopen, die hier moeilijk te krijgen zijn. En dat gingen we op een toeristische manier aankleden.

We hadden gezien dat je een rondje om het eiland kon gaan met een airco reisbus van Sunbeam. De weg via het noorden heet Kings Road en langs het zuiden Queens Road en dat maakt het voor iedereen makkelijk. De bus vertrok uit Lautoka, dus we namen de eerste lokale bus van af hier.

We hadden alle twee onze rugzakjes mee met daarin de verschoning en toiletspullen voor 3 dagen. Wat is dat toch makkelijk als je in een warm klimaat woont. Niks geen gesjouw met koffers omdat je niet weet wat voor weer het wordt en dus van alles mee moet nemen.

Het
werd een prachtig tocht van ruim 6 uur door het prachtige groene land. Voor vertrek kochten we nog schoongemaakte ananas, wat je als een lolly kan afhappen. Geen foto, sorry, maar erg lekker..

We stopten niet heel vaak, dus de kleine dorpjes kwamen we niet tegen. Wel zagen we onderweg mensen in hun gewone doen. Heel interessant om te zien. Bij ieder busstation zijn kleine winkeltjes of kraampjes waar je limonade en snacks kan kopen. Het is altijd een drukte van belang.

Aangekomen op het busstation in Suva liepen we naar ons hotel, City Apartment, wat in het hogere deel van de stad ligt. Het was zo handig dat we de stad al kenden van ons verblijf met Jonas in de marina (na de blikseminslag) in het vorig najaar.

Nou, dat B&B, geboekt via Booking.com, was wel een bijzonder onderkomen. Het wat aftandse gebouw had een achteringang waar kamers waren gemaakt en een mooie receptie. Het bleek dat Chinezen 2 grote appartementen hadden gekocht en die hadden verbouwd tot 8 kamers. Er was ook nog een zwembad achter een muur, waar ik nog lekker wat baantjes getrokken heb.

De hallen en de 2 keukens waren er nog. Het zag er netjes uit, maar bij nader onderzoek bleek het bed te bestaan uit een paar opstaande triplex planken met daarop een grote plank en dan de matras. Lekker hard dus. In de douche was het een verzameling van opgekochte spullen, maar alles werkte goed. Omdat de stroom nog al eens uitviel was er noodverlichting in de vorm van 2 grote koplampen een de muur.

Maar… we werden supervriendelijk ontvangen, kregen wat te drinken, en vers fruit bij aankomst. De was werd gratis gedaan en we kregen ook nog ontbijt. En voor 2 nachten waren we samen 100 euro kwijt. Waar vind je dat!

We gingen als eerste actie voor sluitingstijd naar Universal Electronics in Knolly street, 5 minuten van ons hotel. vandaan

En daar stond gelukkig nog de 2 KW generator die we een half jaar geleden gezien hadden. Maar man, wat is dat ding zwaar! Meenemen in de bus zou mogelijk zijn, maar een enorm gesleep. Dus vroeg ik of de generator kon worden opgestuurd naar de haven in Vunda Point. Het was intussen sluitingstijd geworden, dus we gingen weer en we konden de volgende morgen terug komen. De eigenaar zou het gaan uitzoeken. Dat was een goed begin.

We liepen naar het centrum en verheugden ons op een bordje Chau Meng in Tappoo Centre. We wisten nog hoe lekker dat was en alweer goedkoop. We aten ons buik vol aan een enorm bord eten en namen een taxi terug naar ons hotel. Dat was maar goed ook, want de taxichauffeur zei dat het daar ’s avonds niet helemaal pluis was. Voor 1,5 euro waren weer veilig thuis!

De TV op de kamer deed het goed en er kwamen allemaal Chinese films uit. Zo grappig, want het zijn een soort jaren 50 schietfilms en heel slecht opgenomen, maar daardoor erg grappig. Jakob had het naar zijn zin en ik kon rustig mijn boek lezen.

De volgende morgen bij het ontbijt maakten we kennis met de Minister van Onderwijs van Tonga en de CEO van Toerisme. Dat werd een leuk gesprek over Tonga en onze zeilreis. We wisselden kaartjes uit.

Zij vertelden dat er een bespreking was van de district hoofden van de eilanden die met elkaar alle faculteiten van de universiteit, verspreid over de eilanden, aansturen.

Na het ontbijt gingen we weer op stap! Als eerste naar Universal Electronics, om te kijken of ze de generator konden opsturen met EMS. Hoe dat liep lees je in het volgende blog.

Dit bericht werd geplaatst in Pacific op door .

2 thoughts on “Een midweekje naar Suva – 1

1. Rob

Zo jullie hebben het druk, jullie lijken wel Hollanders. Pasen vieren, markten bezoeken , kaftan kopen, eten kopen, lekkere kaasjes eten. En dan weer klussen en met de techniek bezig, wanneer gaan jullie met vakantie ?
    Alle gekheid daargelaten, wat hebben jullie het daar prachtig. Wij genieten nog steeds volop van jullie belevenissen en niet te vergeten van de foto’s die ons ook weer een mooi beeld geven van het geheel. Ons paasverhaal is wat korter, wij gaan 2 dagen naar Roos en consorten in Leeuwarden en dat gaat vast ook leuk worden.
    Geniet lekker van jullie pasen.
    Groet R&R
    McSunnyday

1. Jessica

Dit is wel weer een heel apart uitstapje als ik het zo lees. Wat grappig!
      Wij hadden prachtig zomers weer met het paasweekend. Eindelijk gaan varen en wat genieten! (daarvoor ook al wat geklust (-;

Reacties plaatsen niet mogelijk.