Wachten op het “Cruising Permit”

Vrijdag 3 mei 2019

De “Garden of the Sleeping Giant” was fantastisch. We vertrokken om 8.45 met een taxi die we voor de rondrit hadden geregeld. Een half uurtje later, na een prachtige tocht door het mooie landschap kwamen we aan bij de tuin. Er was nog niemand en de planten waren net besproeid. Wat een schoonheid.

We werden eerst door een overdekte galerij geleid waar allerlei prachtige bloemen groeiden en bloeiden.

Ik hoorde mezelf steeds “Ohh en “Ahh” zeggen. Jakob maakte de ene mooie foto na de andere. Hij heeft daar toch een betere kijk op dan ik.

We kwamen bij een vijver en daarna in een vallei. Wat een prachtige plek voor zo’n tuin. We liepen op ons gemak ruim een uur rond en genoten van de schepping! Wat Prachtig.

Tot slot kregen we een heerlijk glas tropisch fruitsap en vertrokken naar de Hindu tempel. Dat is de grootste tempel van Fiji en lijkt ook wel een beetje commercieel. Ik kreeg er niet echt spirituele gevoelens.

Er waren 7 priesteres, die hun gebed prevelden na dat ze een offerande aan de Goden schonken. Wij hadden ook een schaaltje gekocht. Tot onze verbazing kregen we de gezegende bananen en een halve kokosnoot terug om zelf op te eten.

De hoofdtempel had hele mooie plafonds die allemaal een verhaal vertellen. De kleinere kapellen waren er omheen gegroepeerd. Dat zal ook wel een betekenis gehad hebben. De kleuren waren prachtig en wij pasten daar met onze sulu’s helemaal goed bij.

Tot slot deden we heel veel boodschappen en werden we weer bij onze boot afgeleverd. We kunnen weer even vooruit met eten en drinken.

Jakob was benzine gaan kopen voor de motor van de dinghy en natuurlijk moest die even uitgeprobeerd worden. Als vanouds voeren we weg van Jonas, de haven uit en een stukje de zee op naar de quarantaine boei (waar je moet wachten om in te klaren als het nacht is of zo). Wat was dat heerlijk! De wind om te oren, het geklots van de golven en een prachtig uitzicht over zee.

Maar ja, om echt te vertrekken heb je een geldig Cruising Permit nodig en dat was er gister nog niet, en vandaag alweer niet. We zijn nu echt wel klaar om weg te gaan, maar het mag nog niet. Nou ja, we hebben de tijd.

Jakob probeerde de nieuwe generator te starten nadat hij er olie en benzine in had gedaan. Het was niet de voorgeschreven olie, maar iets wat er op leek. En daar deed hij het niet op.

Dus olie er weer uitgehaald en een plan gemaakt. Omdat de kans groot is dat ze de goeie olie wel in een autozaak hebben, gingen we met de bus naar Lautoka om te kijken of daar de goeie olie te koop was. Bij de hardware store, waar we als eerste ingingen hadden ze het niet, maar ze wisten wel in welke winkel je het wel kon krijgen.

Hollend haalde een werknemer iemand van die zaak op om ons er naar toe te brengen. Wat een service. De olie moest besteld worden en kunnen we vandaag ophalen. Dat ziet er goed uit. We zijn hier waarschijnlijk toch nog tot na het weekend.

Het waait nogal flink hier, dus misschien helemaal niet zo gek om nog even te wachten met vertrekken.

Dit bericht werd geplaatst in Pacific op door .

3 gedachten over “Wachten op het “Cruising Permit”

1. Rob

Tjonge jonge, wat is het prachtig daar, dat gevoel hadden we vorige mand hier ook met veel mooi weer, maar morgen hebben we hier weer een prachtige winter temperatuur van 9 graden. Dus wat nog maar even voordat jullie hier naar toe komen.. Vraag daar maar aan de lokale goden of ze ook wat zon deze kant op willen sturen.
    Groet
    McFreshweather

2. Jolanda

Dat ziet er weer prachtig uit, schitterend die orchideeën en het weer. Hier is het bar koud en we hadden vanmiddag een snelheid van bijna 9 knopen rochtong de Neck……