We zijn in Musket Cove!

Dinsdag 7 mei 2019

Het is er dan toch eindelijk van gekomen. Het Cruising Permit was er maandagmiddag. Na veel druk van het meisje van kantoor op de ambtenarij. Hehe, we konden eindelijk vertrekken. Het is zo gek, dat als het in je hoofd zit dat je klaar bent en weg wilt, dat het dan ook moet gebeuren.

Het wachten op dat papiertje deden we natuurlijk op een gezellige manier. Zaterdagmiddag gingen we lekker zwemmen bij het Resort naast ons, want het was superwarm weer. Ze hadden waarschijnlijk pas het water ververst, want dat was best heel koud, maar daar werden we lekker fris van. We kochten daar een biertje, maar dat waren echt Amsterdamse prijzen….

Zondagmiddag is er altijd live muziek bij de bar, waar ook een groot grasveld is. We waren eigenlijk nog nooit geweest, omdat we alsmaar aan het werk waren. Maar deze zondag had ik er veel zin in. Jakob wilde nog knutselen met zijn Raspberri Pi en Arduino dingen.

Dus ik ging in mijn eentje met een boek en een portemonnaie naar de band. Ik zocht een lekkere stoel in de schaduw uit, bestelde een glas wijn en verdiepte me in mijn boek met mooie muziek als omlijsting. Wat was dat heerlijk.

En net toen ik dacht, dat zou Jakob ook wel leuk gevonden hebben, kwam hij er aan en namen we nog een drankje.

Er hing echt zo’n lome zondagmiddag stemming. Heerlijk. Lekkere muziek en gezellig druk met mensen uit de buurt, die graag op zondag iets leuks gaan doen met de familie.

Jakob had aan boord met zijn knutselspullen een licht/donker schakeling voor het ankerlicht gemaakt en was benieuwd of het werkte. Eerst niet, maar de dag erna, na happy hour met Claire en Andrew, deed ie het wel. Hij trots natuurlijk!

De volgende ochtend was de mastinspectie aan de beurt. Jakob bindt dan het bootmansstoeltje vast aan de grootzeilval met een hele stevige knoop en klimt via de steps in de mast omhoog. Ik houdt de grootzeilval, waarmee hij gezekerd is, strak met de lier. Dat gaat altijd goed.

In de mast was alles was in orde en er konden zelfs nog wat mooie plaatjes vanuit de mast gemaakt worden.

Maandagmiddag (toen Jakob nog knutselde), ging ik naar Lautoka om nog wat boodschappen te doen. Ik ontdekte dat de goedkoopste supermarkt geen airco heeft, de gemiddelde supermarkt heeft een paar ventilatoren staan en de duurste supermarkt is heerlijk koel. Eigenlijk wel logisch.

Ik kocht overal wat en ging ook nog naar de markt voor groente en fruit. Daarna dronk ik net als de locals een glas limonade bij het busstation en dat kost dan 20 cent….. `en ik werd er niet ziek van! Op terugweg was er een ongeluk gebeurd en dan staat alles vast op zo’n tweebaansweg. Maar niemand maakt zich druk. Tijd is hier een rekbaar begrip.

Terug bij de haven kregen we het goede nieuws dat we konden vertrekken. Super!

We waren vanmorgen vroeg op om de boot in orde te maken (bootje op het voordek, huiken van de zeilen, stroom van de wal los, het dek nog een keer afspuiten, watertank vullen, enz).

We betaalden onze rekeningen, kochten nog wat lekkers in het winkeltje en moesten alleen nog tanken. Altijd spannend hoeveel diesel er dan in gaat. Het viel mee, het was maar 250 liter. We kunnen nu wel weer even voort.

En daar gingen we. Alsof we op schoolreisje gingen. Er was eerst te weinig wind om te zeilen, maar na een poosje kon het grootzeil omhoog en de kotterfok erbij. De motor pruttelde zachtjes mee, want die mocht ook weer wennen. Het was heerlijk!

Na 3 uur kwamen we aan bij Musket Cove. We waren daar in oktober vorig jaar ook al geweest, maar het is zo’n heerlijk plekje, daar mogen we een paar dagen uitrusten voordat we weer naar nieuwe gebieden gaan..

En.. we konden weer overboord. Lekker zwemmen wanneer we maar willen. En dat deden we natuurlijk meteen. Nu zitten we lekker op het achterdek in de wind. Het is hier toch echt lekkerder dan in een haven, alhoewel we Vuda Marina echt TOP vinden.

Dit bericht werd geplaatst in Pacific op door .

2 thoughts on “We zijn in Musket Cove!

1. Rob

Dat moet toch wel weer een heel lekker gevoel zijn om de Jonas weer zijn mijlen te laten maken al was het maar een korte route. Nu op naar de grotere trajecten.
    De Spot berichten zijn luid en duidelijk ontvangen evenals de gegevens via Marine Traffic.
    We blijven jullie natuurlijk weer op de voet….. of toch maar op de mijlen volgen.
    Groet,
    McColdToday

2. Ria van Kleeff

Wat spannend allemaal weer! Langzamerhand
    weer wat varen, naar de overkant, op een mooie plek bivakkeren en weer verder zwerven/genieten!

Reacties plaatsen niet mogelijk.