Baie de Prony, New Caledonia

Zondag 13 oktober 2019

Vrijdagmorgen om half 6 vertrokken we uit Yate Bay richting Havannah pas. De andere 2 boten volgden ons een half uurtje later. Er stond een mooie wind uit het noordnoordoosten, dus de zeilen konden omhoog. Het ging niet hard, maar we hadden alle tijd.

De wind draaide nog iets verder door, zodat we voor de wind konden varen. Dat vroeg om de boom in het voorzeil. Best een gedoe, maar waarom niet. We voeren een poosje met deze  zeilvoering, maar de wind nam af en het werd weer motorsailen. Ook goed. Dan de boom er maar weer uit

Tegen 1 uur kwamen we aan bij de Havannah pas. Dat begon met een half uurtje tegenstroom van 1 knoop, maar die nam af en na een poosje hadden we 1 knoop stroom mee. Omdat er nauwelijks wind was, was het water heel rustig en konden we mooi alle dikke vuurtorens bekijken.

Gister kookte ik nasi met stukjes worst erin, in plaats van kip, want die zouden anders weggegooid moeten worden. Nou, dat smaakte de volgende dag ook nog best goed.

Toen we de pas door waren, gingen we stuurboord uit langs het baken van Bonne Anse. De baai van Bonne Anse, die deel uit maakt van de Baai de Prony,  was ons doel. Daar waren moorings, omdat de bodem koraal is en een anker dat zou vernielen.

Het was even lastig om de tweede lijn door het oog van de mooring te krijgen, dus Jakob kwam helpen op het voordek. Wat een mooie baai is dit nou weer. Heel erg beschermd tegen allerlei windrichtingen en prachtige heuvels om ons heen.

Ons aankomstbiertje was lauw, want de koelkast had het twee dagen geleden begeven. Er moet waarschijnlijk een nieuwe control unit in. Via internet konden we die bestellen in Australië en laten opsturen naar de marina in Noumea. Zoiets blijft spannend, maar het zou moeten lukken. Gelukkig hebben we niet veel voorraad meer, dus er kan niet veel meer bederven.

Zaterdag waren we vroeg wakker en Jakob begon te sleutelen aan de koelkast. Hij had bedacht, dat onze oude compressor ook een control unit heeft en die zou nog wel eens goed kunnen zijn. Maar nee hoor, dat werd jammer genoeg niks.

Dus maakten we ons klaar voor een wandeling naar de vuurtoren. Met de dinghy voeren we naar een klein strandje van rood zand, knoopten een lijn aan een boomtak en doken onder de bosjes door op zoek naar het pad

Nou, dat was perfect aangegeven. Je kan wel zien dat de Fransen het hier voor het zeggen hebben. Mooie route paaltjes, prachtige borden met informatie, en een breed pad.

Dat ging weliswaar redelijk steil omhoog, maar als je af en toe even stilstaat om bij te komen, is dat prima te doen.

Het uitzicht over de baai werd alsmaar mooier. We kwamen bij een observatie centrum wat heel erg nieuw was. Het was gebouwd naast de ruïne van het oude gebouw, dat daar al rond 1880 was neergezet.

We maakten wat foto’s, genoten van het uitzicht en zochten de weg naar de vuurtoren. Die was ook weer heel goed aangegeven.De weg terug was dus best steil.

Jammer alleen, dat er heel veel los grid en bolletjes van bomen op de grond lagen. We liepen voorzichtig naar beneden, maar ik slipte toch een keer en kwam op mijn bil terecht. Daar zou iets meer spek op mogen zitten, maar dat ben ik in de loop der jaren kwijt geraakt. Het zal nu wel een mooie blauwe plek worden.

Beneden bij de dinghy werd het flink poetsen om het rode zand van onze schoenen en voeten te boenen. Terug aan boord stond het lauwe biertje al weer op ons te wachten. Het begint al een beetje te wennen……..

Vanmorgen regende het, niet hard, maar wel ongezellig. We zouden gaan snorkelen en douchen, maar het zag er niet aantrekkelijk uit. Een uurtje later klaarde het op. Het was 8 uur en Jakob wilde heel graag naar de hoek omdat daar mooi koraal was. Ik had eigenlijk niet zo’n zin in dat koude water. Ja echt, de tijden van warm zwemwater zijn voorbij. We voeren met de dinghy naar het hoekje en Jakob ging overboord. Ik twijfelde en ging uiteindelijk niet, ondanks Jakob’s enthousiaste kreten dat het zo mooi was onder water (maar wel koud!).

Terug bij Jonas liet ik me niet kennen en liet me ook in het water vallen. Brrrr. Maar als je zwemt word je warm, dus deed ik een paar rondjes om de boot en vond dat heel goed van mezelf. Daarna douchten we op het dek, maar dat water was ook niet heel warm. Nou ja, we zijn in ieder geval weer schoon en fris en intussen schijnt de zon ook weer.

We zouden eigenlijk een baaitje opschuiven, maar daar is zoveel moois te zien, dat bewaren we voor volgende week. Morgen vertrekken we naar Iles des Pins, want de wind komt uit het zuidwesten en wij moeten naar het zuidoosten. Goeie koers dus. Het is ongeveer 40 mijl, een dagtocht. Na een week of twee zonder echte winkels, kunnen we daar weer wat inkopen doen en misschien een koud biertje op een terrasje drinken.

Dit bericht werd geplaatst in Vanuatu en New Caledonie op door .

3 gedachten over “Baie de Prony, New Caledonia

1. Ria van Kleeff

Leuk, Hannie, weer een ander eiland, heel anders van regie!
    Hier zijn de rep. begonnen voor:
    3 nov.Deutsches Requiem van Brahms voor gedachteniszondag.
    20 okt. een Mariaconcert in de Liduinabasiliek met 3 andere koren en de Oostercantorij, eindigend met het Magnificat van Hendrik Andriessen door alle koren samen vanaf de orgelzolder!
    17 nov. 100-jarig jubileum Vocalis St.Jan met cantate 106 en the Lord is my Shepherd van …………..ben ik even kwijt.

2. Ria

Ah, nasi uit mijn ook zo favoriete soep/eetkom. Ik heb ‘m al 15 jaar en ben fan. Ziet er weer heerlijk uit bij jullie. Eten, natuur, jullie! Een groot feest.