Genieten op Wight!

Vrijdag 4 september 2020

Wat is Wight toch een heerlijk eiland. We hebben er de afgelopen dagen heel erg van genoten. Dat begon eigenlijk al toen we woensdagmorgen aankwamen. We werden vriendelijk ontvangen door de manager van Cowes Yacht Haven en konden aan de buitensteiger liggen. We kregen een folder mee voor het gebruik van de Corona App die door de NHS als proef op Wight wordt gebruikt, om zodoende de bewegingen van de mensen op het eiland te volgen. Omdat wij maar zo kort hier zijn, lieten we deze proef maar over aan de bewoners. Er werd niks gezegd over quarantaine, alleen wel, dat in alle winkels en in de bus de mondkapjes verplicht waren. We konden dus verder doen wat we wilden.

Nou eerst maar eens even een lekker warme douche genomen, dat doet een mens goed na twee nachten doorvaren. Ook het bed werd verschoond, zodat we daar ’s avonds schoon in konden. Nadat we de boot hadden opgeruimd maakten we een wandeling door het dorp en ontdekten dat er toch wel heel veel bekende plekjes waren.

De Anchor Inn, waar je direct tegen aan loopt als je door het steegje van de Marina naar Highstreet loopt, bleek zijn aantrekkingskracht nog niet verloren te hebben. Dus na ons rondje door Cowes, waarbij we ook de kanonnen, die gebruikt worden voor de start van belangrijke wedstrijden, weer even gingen bekijken, gingen we toch maar een lekker biertje halen in de pub.

Jakob waagde zich aan een Guinness en ik hield het bij Kronenburg.

Normaal bestel je de drankjes zelf bij de bar, maar nu mocht dat niet en werd je aan tafel gevraagd wat je wilde drinken. De bediening had van die doorzichtige gezichtsschermen op en de sanitizer bij de ingang moest echt worden gebruikt. Maar zodra je achter je biertje zat, was alles weer vergeten en kon je er helemaal van genieten. We maakten een programma voor de twee dagen dat we in Cowes zouden zijn en stemden dat af op het weer.

Intussen waren er ruim 40 boten en bootjes binnengekomen, die de komende dagen tegen elkaar zouden gaan strijden om de eer. Het was een gezellige drukte van belang. Heel leuk om al die bedrijvigheid gade te slaan en zelf lekker niks te hoeven doen.

Donderdag was het erg bewolkt met af en toe een spatje regen, dus een prima dag om Osborne House te bezoeken. ’s Morgens had Jakob de V-snaren, die ik vorige week had opgehaald, op de motor vervangen en ik deed een was in het haven gebouw. Om 11 uur stapten we in de bus en via een grote omweg kwamen we in East Cowes, waar Osborne House op ons lag te wachten.

Het is een van de huizen waar Queen Victoria en Prince Albert hebben gewoond en waar Victoria is gestorven. Dat ze daar die plek voor uitkoos kan ik me helemaal voorstellen. Zo mooi met een prachtig park er om heen en een pad dat afdaalt naar de Solent, waar je heerlijk kan zitten mijmeren.

Het huis was indrukwekkend. Ik was er al eens geweest, maar je kan daar niet vaak genoeg naar toe gaan. De benedenverdieping was opengesteld en daar waren zoveel mooie dingen uitgestald. Heel veel geschenken van relaties uit India waren ten toon gesteld in een speciale zaal. De gangen stonden vol met heel veel beeldhouwwerk, het ene nog mooier dan het andere. Echt heerlijk om dat allemaal te mogen zien.

En dan de tuin. Wat een bloemenpracht. Daar zijn de Engelsen toch echt heel goed in. Terug namen we de korte route naar de Marina, waarbij we met een pontje de rivier de Medina moesten oversteken. Leuk nog even varen voor 1 GBP. We hadden een heerlijke middag gehad en gingen eten bij de Anchor Inn. Niet zo lekker als dat ik zelf kook, zei Jakob, maar het gaat ook om de entourage en de sfeer.

Vrijdag stond een tochtje naar The Needles en een wandeling over de Tennyson Downs op ons lijstje. Het zou een zonnige dag worden en dat kwam helemaal uit. We maakten een tussenstop in Yarmouth, een haven waar we allebei ook al vaker geweest waren. En ook daar is het weer leuk om rond te lopen en koffie te drinken.

Met de Island Breezer, een open top bus, reden we vanuit Yarmouth naar The Needles. Het was lekker weer, dus we konden op het dak zitten. Daar aangekomen liepen we naar het uitzichtspunt, waar je mooie foto’s kan maken.

De aanblik van de Needles blijft imposant. We keken van bovenaf alvast eens goed hoe we de volgende dag door het Needles Channel zouden zeilen. Zo prachtig van bovenaf. Er staat daar altijd een flinke stroming en dat was goed te zien.

En toen begon de wandeling over de Tennyson Downs. Ongelofelijk mooi en heerlijk om daar rond te lopen. Je waant je in het landschap uit een Engels boek. Alle foto’s die ik maakte heb ik vast al heel vaak gemaakt, maar ik kan het niet laten.       We daalden af naar Christchurch en keken nog even in de kerk, voordat we weer in de bus stapten. In Cowes aangekomen deden we nog wat boodschappen en belanden alweer in de Anchor Inn. Nou vooruit, 1 biertje dan..…

Ik zou koken voor twee dagen, zodat we morgen onderweg wat kunnen opwarmen. Het werd nasi met heel veel groente erin, stukjes varkenshaas en wat geklutste eieren er door. Een lekkere bak sla erbij met druiven, mais, walnoten en wat geraspte oude kaas en als topping honing mosterd dressing, maakte de maaltijd compleet (de informatie over wat we eten is op speciaal verzoek van een van onze volgers..).

We hebben de routes bekeken die we de komende dagen gaan varen. Morgen vertrekken we naar Falmouth (ongeveer 150 mijl), waar we zondagmiddag aankomen. Maandag doen we boodschappen en kook ik voor 3 dagen. En als het weerbeeld niet verandert, vertrekken we dinsdag naar Spanje, via de golf van Biskaje, een afstand van 390 mijl. We gaan daar waarschijnlijk 3,5 dagen over doen en komen dan op vrijdag aan.   Het lijkt een goed weergat te zijn, met misschien nog wat venijn in de staart, maar dat kan altijd nog veranderen. De windrichting is over het algemeen goed om te zeilen, dus we gaan het zien. We hebben er zin in. En dan, als we aan de overkant zijn, is het wel 23 graden en gaan we weer genieten van het warmere weer. We rekenen op een onrustige oversteek, want ondanks dat de wind niet zo sterk is, zijn er wel golven van opzij van meer dan 2 meter en dat maakt dat Jonas nogal gaat rollen. Dus dat wordt even doorbijten, maar wie weet valt het mee.

Dit bericht werd geplaatst in UK op door .

3 gedachten over “Genieten op Wight!

1. Jan Zetzema

Jullie zijn mooi op weg zo met deze prachtige eerste tussenstop.
    Heerlijk hè, die oude Engelse huizen en tuinen: wij kunnen daar ook erg van genieten. En natuurlijk van de verhalen die er bij horen…..
    Goede vaart , groetjes uit Workum,
    Jan en Trees a/b Jan van Gent

2. Arianne

Hallo Hannie en Jakob,

Wat leuk om nu door jullie ogen het verhaal van Wight te lezen.
    Geniet van deel 2. Ik blijf jullie volgen.

Groetjes,
    Arianne (van Dennis)

3. Hannie de Visser

Leuk, hoor jullie nieuwe trip. Veel plezier. En tot de volgende keer. Wellicht ga je Mieke Zoutendijk zien bij de Middellandse zee.