La Linea – Gibraltar – Valentijn

Dinsdag 16 februari 2021

Na lekker geslapen te hebben, waren we de vermoeidheid van een nachtje door-zeilen wel weer kwijt. Tijd om La Linea te verkennen. De zon scheen en we hadden niet echt een plan.

Het belangrijkste was om brood te kopen en verder zouden we wel zien. We liepen de haven uit, volgden de boulevard een stukje naar links en staken de weg over.

Ineens zagen we terrasjes met mensen die wat aten of dronken. Je kon bijna je ogen niet geloven. Maar het was echt zo.

Er waren ook wat winkels open om Valentijn kadootjes te kopen of lekkere taartjes met chocola om de partners een beetje blij te maken. Vanwege de beperking in aantal mensen in de winkel, stonden er echte rijen buiten. Het was best druk in het stadje.

Mondkapjes zijn hier overal verplicht, binnen en buiten, dus dat bepaalde wel het straatbeeld. We vonden al snel een supermarkt en deden wat boodschappen. Ja en toen moesten we toch echt even op een terrasje zitten,  Jakob met een biertje en ik met een cappuccino. Het was een beetje fris buiten, maar goed te doen. Wat een feest!

Bij het teruglopen naar de haven, kwamen we langs een rijtje B&B bootjes. Daar zit een buitenboordmotor zodat je ermee kan varen. Ik neem niet aan dat ze er mee door de straat van Gibraltar mogen, maar hier in de baai is dat vast leuk.

Zondag zou er minder wind zijn, dus wilden we een mooie fietstocht maken. De zon scheen alweer en de wind was in de ochtend nog niet zo hard. Ons eerste doel was de ‘Rock’. We fietsten naar de douanepost om te vragen wat de regels waren. Jammer jammer, alleen Spanjaarden en Engelsen mochten de grens passeren. Nou ja, het is niet anders.

We volgden de kust verder naar het oosten. Het zag er allemaal een beetje ’shabby’ uit. Daar had Queriene ons al voor gewaarschuwd. Ook het strand zag er grauw uit met wat stenen en rommel. Ook de mensen en de huizen waren niet echt van het “Algarve” niveau.

We kwamen uit bij een plek waar veel vissersbootjes op het strand lagen. Het was zondag, dus er werd niet gevist. Er naast was een kerk. De deur van de kerk stond open en er werd mooi gezongen. We konden even de sfeer proeven.

Met een grote boog reden we om La Linea heen en kwam uiteindelijk weer bij de baai uit waar de jachthaven is. Deze kant van het stadje ziet er wat welvarender uit.

Er was een restaurant met een terras langs de weg. Daar moesten we natuurlijk even stoppen. Het voelt zo feestelijk na al die weken alleen maar thuis eten en drinken. Wat een heerlijke dag was dit weer.

De fietsen werden weer bij de boot gezet en we liepen naar het centrum voor een late lunch. Er waren meer mensen die dat bedacht hadden, dus de terrassen waar je kon eten waren allemaal vol. Bij de bakkerijen stonden lange rijen, want het was Valentijnsdag en dan moet je iets met mooie taartjes geloof ik.

We vonden tenslotte een restaurant waar de plaatselijke brandweer zat te eten. Die hadden vast een oefening achter de rug. We konden kiezen uit twee variaties van het dagmenu, wat in het Spaans aan ons werd uitgelegd. Er kwamen twee borden aan met een simpele paella. Prima, het smaakte goed.

Maar daarna kwam en er nog twee borden aan met gefrituurde stukken vis en sla met friet. Oké, we deden ons best. Het was heel erg lekker, maar zo midden op de dag voel je het wel zitten. Als toetje lieten we de dikke slagroom met vla maar aan ons voorbij gaan en namen een heel klein kopje koffie. Voldaan liepen we terug naar de boot.

Bij de bakker stond nog steeds een rij, maar wel veel korter. Dus kochten we toch nog twee lekker taartjes voor ’s avonds. Het is uiteindelijke maar 1 keer Valentijn per jaar.

Het werd tijd om eens naar het weer te kijken en nieuwe plannen te maken. Maandag zou het nog heel hard waaien, maar tegen woensdag is dat wel over. Volgend weekend word het weer stormachtig, dus we hebben drie dagen om een stukje naar het oosten te varen. Vanmorgen kon ik nog een was doen en vanmiddag boodschappen. We zijn er weer klaar voor. Morgen vertrekken!!

Vergeet ik bijna nog het goede nieuws te melden. Gister had Jakob een geluksklusdag. De ankerlier doet het weer en de kraan, die steeds minder water begon te geven, doet het nu ook weer goed. We hadden ons steeds gefocusseerd op de inlaat van het water uit de tank.

Maar nu kreeg de uitstroom uit de pomp de aandacht. En daar zat waarschijnlijk toch ergens een propje, want nu hebben we weer een kraan die het gewoon doet.

Dit bericht werd geplaatst in Spanje op door .

5 gedachten over “La Linea – Gibraltar – Valentijn

1. Trees Zetzema

Wat is het toch ontzettend leuk, om met jullie mee te reizen. Wij verheugen ons op de zomer, dat we weer lekker kunnen zeilen, en als dat alleen in Nederland is, is het ook goed.
    We wonen nog in Kajuit op de haven, onze huisverbouwing is in de laatste fase. Het wordt erg mooi. Goede vaart en alle goeds uit Monnickendam.

2. Wilma

Bofkonten, Valentijnsdag vieren en 2 keer op een terrasje neer kunnen strijken. Hier zouden veel mensen met jullie willen ruilen. Maar eerlijk is eerlijk, wij hebben enorm genoten van het schaatsijs en het komend weekend ga ik naar de boot omdat ze lenteachtig weer voorspellen. Voor even dan.

3. Ria van Kleeff

Het wordt lente, ik hoor de vogels fluiten in de tuinen. Het ijs ligt natuurlijk nog in de haven na het wintertje van vorige week, maar alle sneeuw is in 2 dg. weg. In de kerk bereiden we ons voor op nieuwe tijden. Op 28 maart wordt onze nieuwe predikant Anje de Kuiper bevestigd. De Kerkenraad vergadert via Zoom. En de livestream wordt iedere week gebruikt. De koren worden nu via vroegere opnamen tussengevoegd in de dienst. Een heel gezoek voor Arjen en Hans W. Ik wens jullie een mooi voorjaar toe.

4. Robert Volker

ahoy Jonas crew !!
    Wat leuk dat jullie weer verder zijn !
    Maat wat jammer dat jullie niet die grens over mogen. Wij waren een paar jaar geleden daar ook, met de dames. Een omgeving van niks en aan de andere kant 2 grote containerterminals in de verte. (Algeciras)
    Het leuke was wel dat we daar bij het hotel fietsen konden huren en de grens over konden. Aan beide kanten grote files voor de auto’s , maar voor de wandelaar of fietser niets. Vooral terug, Spanje weer in stond een file die heel Gibraltar beheerste. Spanje “pestte” de mensen die terug kwamen door hun auto’s binnenstebuiten te keren.
    Ik weet nog goed, de grens over, stadje bezoeken en daarna het hele schiereiland rondfietsen. Raar genoeg de oost kant door een tunnel , wat wel wat vreemd was. Ook een enorme parkeerplaats waar mensen op hun beurt wachtte om richting grens te kruipen met hun auto.
    Monique en ik zijn zo stom geweest om met de fietsen helemaal naar boven te gaan, op de rots tussen de apen.
    Wel een belevenis, met in de verte Marokko. Natuurlijk brak op die tocht mn huur fiets door midden en kon ik die lopend en sleurend weer helemaal naar beneden en terug naar Spanje brengen.
    Die avond te voet weer terug Gibraltar in om te eten. Niet dat het Engelse voer beter is dan het Spaanse, maar was even leuk om sfeer te proeven. Voor de rest vonden we Gibraltar niet veel aan. Te toeristisch. (toen) Geen kans om het nog even aan te lopen met de Jonas? Volgende stop Estepona?

Goeie en veilige reis verder !