In drie dagen van Almerimar naar Cartagena

Zondag 14 maart 2021

Ons vorige tripje van drie dagen naar Almerimar was goed bevallen. Voor herhaling vatbaar dus. We zochten weer twee mooie ankerplekken op voor de overnachtingen en besloten op woensdag te vertrekken.

Maandag was Jakob naar de dermatoloog geweest, die vakkundig de slechte plek uit zijn wang wegbrandde. De napijn viel mee.

Dinsdag gebruikten we voor de reparatie van de dynamo, de laatste was naar de wasserette brengen, boodschappen doen en een gezellig bezoekje van Nanny en Victor op de Jonas.

Woensdag was een stralende dag. Er zou weinig wind zijn, dus het werd motoren. Onderweg konden de zeilen toch nog gehesen worden, maar de motor moest wel blijven pruttelen. Wat is de kust na Almería prachtig. Lekker ruig, nauwelijks bebouwing en prachtige rotspartijen. We genoten. Het was zo relaxed.

De eerste ankerplek, na 38 mijl, was net achter de Cabo de Gata. Met veel wind zal het daar vast spoken, maar nu was het een paradijselijke plek. Glooiende heuvels, een dikke berg om achter te schuilen en een klein beetje swell. Hier zou je een poosje willen blijven.

De volgende morgen gingen we rond 8 uur ankerop, want we hadden een kleine 50 mijl voor de boeg. In de morgen was er geen wind, maar tegen 10 uur konden de zeilen omhoog. De koers was lastig, recht voor de wind, dus we laveerden een beetje.

De wind trok aan tot een dikke 6 en de bijbehorende golven waren kort en akelig. Het was ook koud, dus de korte broek ging uit en de warme kleren waren erg welkom.

We wilden bij Aguilas in de havenkom ankeren, die plek had goeie recensies op Navily. Nu lag het aan lagerwal en de golven bouwden zich op. Het zeil strijken op zee was echt nodig, want de havenkom leek klein.

En toen ging het mis. Ik ging aangelijnd met zwemvest aan naar voren, maakt de val los en klom op het bijbootje om het zeil naar beneden te sjorren. Dat ging ineens niet meer. Ik schreeuwde naar Jakob wat het probleem was en vroeg om over de andere boeg te gaan varen. Halverwege het strijken was het zeil achter een stepje blijven hangen en misschien schoot het door de andere wind inval los. Ik hing als een koalabeer om de mast om mijn evenwicht te bewaren en niet onderuit te gaan. Het zeil schoot niet los.

Jonas danste en klotste op de golven met een klapperen zeil en ik zat aan de mast geklemd. Plotseling kwam Jakob naar voren, klom via de stepjes onaangelijnd omhoog, rukte het zeil los en ging weer snel naar het roer. Dat ik dat nou zelf niet bedacht had!

Gelukkig kon ik nu het zeil verder strijken en vastbinden. De haven van Aguilas lieten we voor wat het was en zochten naar een betere plek. En ja hoor,  6 mijl verderop achter een dikke rots was een beschut plekje. Al rollend over de korte hoge en harde golven voeren we daar naar toe.

En wat een rust achter zo’n rots. Opgelucht haalden we adem. We twijfelden er niet aan dat het goed zou komen, maar je weet nooit precies hoe lang het duurt.

Ankeren gaat eigenlijk altijd goed, dus om 6 uur zaten we heerlijk aan ons ankerbiertje met alweer een schitteren uitzicht.

Het laatste traject was maar 31 mijl, dus we hadden geen haast om te vertrekken. Rond half 10 ging het ankerop en begonnen we aan ons rustige tochtje naar Cartagena.

Ineens ging de telefoon. Hé, Martin en Ellen (Acapella) uit Nieuw Zeeland. Wat leuk. We kletsten even, maar met de motor bij was dat niet echt handig.

Vroeg in de middag zagen we de haven van Cartagena in de verte. Een half uur later voeren we de beschermde havenkom  binnen. Wat een mooie tocht was het weer geweest. We riepen de haven op en kregen een mooi plekje met een degelijke zijsteiger.

En er stond een vrouw op te wachten, die zei, “welkom in Cartagena Hanny en Jakob”. Ik keek haar een beetje stom aan en dacht, oké ben ik vergeten wie dat is??

Maar gelukkig zei ze dat Martin en Ellen hadden gevraagd om ons te begroeten. Janny en Marco liggen al een tijdje in Cartagena en dat wisten M en E.

Later kwamen ze ook nog een fles wijn brengen. Nou, een beter welkom kan ik me niet voorstellen!

We blijven hier een dag of tien, want er is van alles te beleven en het is lekker weer. We hopen dat in Nederland het ook snel beter wordt, want die harde wind en regen of hagel is helemaal niks! Hou vol, de lente komt echt!

Dit bericht werd geplaatst in Spanje op door .

3 gedachten over “In drie dagen van Almerimar naar Cartagena

1. Kanin

Jee Hanny, dat was schrikken.. Maar fojn dat jullie er zijn em het mooier begint te worden!!

2. Wilma

Jullie hebben weer een paar mooie dagen achter de rug zo aan die foto’s te zien. Er ontbreekt er één. Die van dat koalabeertje dat op de bijboot gekropen is en zich vastklampt aan de mast.
    Maar het is weer zo beeldend beschreven dat ik ook zonder foto wel voor ogen heb hoe komisch dat er uit zal hebben gezien. Maar alle gekheid op een stokje. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Het blijft opletten geblazen op een zeilboot.

3. Ria van Kleeff

Ik ging ook voor de koalabeerfoto, maar helaas. Zal toch wel benauwd geweest zijn!
    Gelukkig goed afgelopen!
    We hebben zaterdag 6 koralen uit de Johannes Passion gerepeteerd. Ik had voor alle zekerheid de altpartij ingestudeerd, maar Arjen had 5 extra zangers gevraagd, waaronder de zoon van Nicoline H. 16 of 17, maar mooie bas al. Er konden veel mensen niet om allerlei redenen, corona etc. Volgende week nog één keer repeteren en dan opname voor Goede Vrijdag. Dan wordt het bij de dienst gevoegd, met solisten en nog een kleine zanggroep geloof ik. Doen jullie een beetje voorzichtig daar. Groetjes van Ria