Cartagena, prima plek!

Zaterdag 20 maart 2021

We zijn nu ruim een week in Cartagena en het bevalt heel goed. De eerste indruk die we bij aankomst kregen klopte. Het is hier relaxed, niet druk, omdat er geen toeristen zijn en er is veel open, zelfs de musea.

We zijn er dus lekker ingesprongen en hebben intussen heel wat gezien. Het weer is erg wisselend. De ene dag is het echt warm en de volgende dag regent het of is er een koude noordenwind. Het voorjaar is hier dus ook nog niet echt begonnen.

Het is leuk om eerst eens wat rond te lopen zonder doel in een stad die je niet kent. Dan kom je op plekken die je misschien overgeslagen zou hebben. Het bracht ons bij een lift, die ons naar het kasteel bracht, vanwaar je mooie uitzicht hebt over de haven.

Onze haven is vlakbij bij de vissershaven met een visrestaurant. Daar hadden we goeie berichten over gehoord. We wilden daar zondag naar toe, maar het bleek dat Spanjaarden ook op zondag graag gaan lunchen. We konden op de wachtlijst, niet dus! Terug op de boot leefde ik me uit met een zondagse lunch en dat was zeker wel zo lekker. Maandag probeerden we het weer en toen bleek het heel stil te zijn.

We gingen lekker buiten zitten en bestelden vis. Ik had gekozen voor gefrituurde vis en kreeg een groot bord met vis waar ik niet op gerekend had. Sardines vind ik niet zo, inktvis houd ik niet van, maar de kleine garnaaltjes, die je in zijn geheel moet opeten zagen er goed uit.

Jakob had een mooie Dorade, wat zeker een beter keuze was. Ik heb goed mijn best gedaan en toch bijna alles opgegeten. We zaten daar erg leuk en het was mooi weer. Robin van de Zilveren Maan maakte een mooie foto van ons.

De volgende dag gingen we op zoek naar het Romeinse Theater, maar halverwege bekenden we aan elkaar dat we ons niet zo lekker voelden. Had dat iets te maken met vis eten op maandag? Dan maar geen theater en het werd hangen op de boot. Ook niet echt verkeerd. We spraken Janny van de Triskel, die vertelde dat ze naar het strand waren gelopen. Dat knoopten we in onze oren. Toen het de volgende dag mooi weer was, gingen we op pad. Het eerste stuk was niet zo geweldig, maar daarna werd het alsmaar mooier.

En daar gingen we, verder omhoog over een mooi pad langs heel veel historie. Het lamlendige gevoel van gister was helemaal weg. Mooi zo. Tegen half één keerden we om nadat we prachtige foto’s hadden gemaakt. Het uitzicht over de baai was imponerend.

Bij het strand was een restaurantje, waar we lekker koffie dronken. Het uitzicht op de verdedigingswerken die een stukje hogerop lagen was uitdagend.

We kwamen weer bij het restaurantje en genoten van een welverdiende lunch, zittend aan een tafeltje met uitzicht op het water. Wat een mooie dag. Het stuk terug naar de boot was best pittig na een glaasje wijn, maar tevreden klokten we ruim 12 kilometer. De rest van de dag deden we niet veel meer, want we zijn toch geen 20 meer.

Donderdag was het ineens weer herfst hier, een goed excuus om de hele dag binnen te blijven. Er is altijd wat te doen en de plannen voor de volgende tocht werden gemaakt. We willen in vier hopjes naar Denia, dus wachten het betere weer af.

Dat Romeinse theater stond nog steeds op ons lijstje, dus keken we wat beter waar de ingang was en liepen deze keer goed. Eerst kwam je in een museum en daarna in het echte theater. Ongelofelijk wat er vroeger toch allemaal gebouwd werd. Daar krijg je steeds meer respect voor.

We liepen verder door de wijk waar het theater staat en kwamen behalve leuke straatjes ook nog mooie muurschilderingen tegen.

Eind van de middag waren we bij Janny en Marco uitgenodigd. Die hebben een prachtig schip, een Maalo 43, degelijk, ruim, mooi afgewerkt en een stuk nieuwer dan onze Jonas. We zaten heerlijk in de kuip met kuiptent vanwege de kou en wisselend weer allerlei verhalen uit. Leuk, lekker en gezellig.

Vandaag is het echt koud. Jakob heeft zijn dikke zeiljas tevoorschijn gehaald en dan is het op straat nog niet behaaglijk. Ons doel was het Scheepvaartmuseum. Ik had verwacht dat er ook wel iets over ontdekkingsreizigers zou zijn, maar dat was niet het geval. Het was toch een prachtig museum met heel veel mooie dingen.

Nu hebben we voorlopig weer genoeg cultuur gezien en bewaren nog wat voor een volgende keer. Want dat we in Cartagena terugkomen staat vast.

Vanmiddag zouden we boodschappen gaan doen bij de Carrefour en dat is 20 minuten lopen. We stonden al buiten, maar keerden snel weer om. We stellen het maar een dag uit. De wind is zo koud!

Ik kan me voorstellen dat er lezers zijn die denken, 15 graden is toch lekker! Maar stel je dan eens voor dat je in een tent zit en niet in een huis met centrale verwarming. Nou, dan snap je vast dat we zo zeuren over kou. Gelukkig hebben we een elektrisch kacheltje en dat deed het prima, totdat de stroom van de haven uitviel…..

Ik hoorde vanmorgen dat er in Nederland weer nachtvorst komt. De lente in Nederland schiet dus ook niet erg op. Nou ja, het gaat vast weer een warme zomer worden.

Dit bericht werd geplaatst in Spanje op door .

1 gedachte op “Cartagena, prima plek!

1. Giovanna Cole

Hello Hanny and Jacob,
    So wonderful see your adventures unfolding with so many wonderful photographs and stories. I so love how you walk walk and more walking to absorb all the culture and scenery. Isn’t a fantastic thing to do to see new lands by sea then to explore and taste, smell and experience so many new things. Keep the stories and photographs coming.