Happy together!

Zondag 11 augustus 2019

Ja, waar slaat dat nou weer op. De nauwkeurige lezer van dit blog heeft vast gemerkt dat er iets anders was dan anders. Maar wat dan? Mijn verhaal eindigde een week of 3 geleden met het bericht dat het wel weer goed met mij ging. En daarna werd het een beetje stil.

De reden daarvoor was dat ik heel stilletjes 2 weken naar Nederland ben geweest. Ik wilde dat niet aan de grote klok hangen, omdat ik dan misschien op bezoek verwacht werd bij verschillende vrienden. Ik wilde een aantal mensen heel graag zien en vond het ook verstandig om nog even bij mijn huisarts langs te gaan.

Het was echt zomer in Nederland en ik heb extra genoten van dit flitsbezoek, wat heel erg voldeed aan al mijn verwachtingen. Holland op zijn mooist!

Donderdag was ik weer terug op Jonas na een vlucht van 37 uur. Beetje moe, maar verder OK! Heerlijk om elkaar weer te zien. Jakob was druk geweest met allerlei klussen, waaronder het demonteren van de Duogen (combinatie wind/sleep generator). Die was helemaal aan zijn eindje. De bruikbare onderdelen zijn naar een andere Duogen gebruiker gegaan, maar het grootse deel verdween in de afvalbak. Er moest dus snel iets nieuws komen.

In Fiji lukte dat niet, maar wat een toeval dat ik net in NL was. Ik kon het nieuwste type Silent Wind (windgenerator) bemachtigen en meenemen in het vliegtuig.

Er wordt nu flink geklust om dat nieuwe ding te monteren. Er is een paal gekomen met steunen, er zijn nieuwe gaten in het dek geboord, er moeten nieuwe draden getrokken worden richting accu’s en dat is dus best een flinke klus. We liggen dus nog wel een weekje hier in Vunda Marina. Dat is geen straf, want het eten is hier heerlijk en er is van alles te doen.

Zaterdagmorgen gingen we met de bus naar Lautoka om de snoeren en wat fruit te kopen. Heen met de bus ging goed, maar de bus terug kwam niet, dus dat werd een taxi. ’s Middags bezocht ik de Vunda Market, die eens per maand bij het resort hiernaast wordt gehouden. Ik kocht daar bijzonder brood, bananen cake met vijgen en macadamia noten en 2 flessen wijn. Niet verkeerd!

En ’s avonds was er een Music & Poetry avond bij de Boatshed en ook nog BBQ. we genoten van alles wat er te doen was, al was de Music & Poetry niet heel indrukwekkend.

En wat zijn nu de plannen? We hebben besloten om de Yasawa eilanden niet verder te bezoeken. We hebben er 3 van gezien en weten hoe mooi de witte stranden en de palmbomen zijn.

Het wordt nu tijd dat we naar Vanuatu gaan varen, als we daar nog wat willen zien. We zijn intussen bijna een jaar in Fiji en hebben heel veel gezien van de grote eilanden en de kleine en het blijft hier heel erg mooi en fijn.

Als de klussen geklaard zijn, willen we nog een paar dagen naar Musket Cove (Malolo Island) gaan om afscheid te nemen van een heleboel boten die daar nu liggen. En als het weer het toelaat zeilen we 20 of 21 augustus richting Vanuatu. Dat is een kleine 600 mijl varen, dus een dag of 5, als we goeie wind houden. We hebben dan een kleine 4 weken de tijd om daar verschillende eilanden te bezoeken.

Wij zijn blij dat we weer samen kunnen werken aan alle voorbereidingen en hebben zin in nieuwe avonturen.

Dit bericht werd geplaatst in Pacific op door .

6 gedachten over “Happy together!

1. Ellen

Oh Hanny, wat ben je toch ’n bijzonder mens! Geweldig. En Jacob niet te vergeten, die steeds weer creatieve oplossingen bedenkt en uitvoert om Jonas in top conditie te houden! Jullie zijn ’n mooi span. Liefs Ellen

1. Jessica

Helemaal mee eens!
      Hoop dat het een rustige, mooie tocht wordt naar Vanuatu en dat de energie van de oceaan jullie weer helemaal mag ‘opladen’ (-;)

2. Rob

Ha Han en Jakob,
    Het lijkt wel of we elkaar afwisselen, Han is weer bij Jakob en nu is Rob zonder Ria.
    Maar volgend weekend zien we elkaar weer in de Ardennen.
    Ja Han dat is toch een lange zit 37uur in de lucht, maar nu kun je weer alle kanten op.
    Trek ik vanochtend een Tshirt uit de kast is het mijn Jonas Tshirt, zet de computer aan, eerste bericht wat ik zie is je Happy Together bericht we hebben kennelijk toch wat gevoeligheden met de Jonas.
    Vaar straks maar lekker door met de SilentWindPro als hulpje en dan zien we de berichten uit Vanuata weer.
    Blijf genieten.
    McSunny

3. Ria van Kleeff

Ha Jacob en Hanny, ja als je zolang van je familie verstoken bent, kan het wel eens gaan wringen. Goed dat je er aan toegegeven hebt. Maar op Fidji is het natuurlijk ook heerlijk.
    Tjé, Vanuatu is zo super afgelegen! Er zitten ook Nederlanders op een zendingspost geloof ik. Wel eens in Trouw gelezen. En vochtig! We gaan over 2 weken met Bachcantate 106 beginnen voor 18 november 10.00. En met het projectkoor het Deutsches Requiem repeteren voor Allerzielen op 3 november, 15.00.
    Het orgel had echt last van de warmte denken we: er schoot een knop los onder het spelen van Arjen met het zomerconcert en ook de pedalen wilden ineens niet meer. Fijn als er dan registranten boven zijn om te bedienen op hun knieen. Ze konden het op de schermen volgen. Arjen was not amused, zoals je wel zult begrijpen, maar inmiddels doet alles het weer! In klank maakte het niet uit. Maar in commotie wel!
    Daag van Ria.

4. Gerard Stevens

Als argeloze lezer vraag je je toch af wat dat bliksembezoek aan Nederland en de dokter voor doel had.
    Zonder details koop ik toch te horen dat er niet ernstigs is.
    Hoewel ik niet veel reageer volg ik je tocht met veel plezier.
    37 uur vliegen. Ik moet er even niet aan denken aan onze vakantie in Nieuw Zeeland

5. Sonja schalks

Hoi Hanny en Jacob..Lees jully blog met plezier. Wij hebben een vraagje? Wij willen van bora bora naar fidji zeilen, waar moet je inklaren. En moet je een visum hebben. Kan dat van te voren ?. Die wind generator is fantasties. Wij hebben hem nu een half jaar en zijn er erg blij mee. Ik hoop wat te horen van jully. Veel zeil plezier. Crew ikinoo.